יום שלישי, 22 בדצמבר 2015

המבנה החלקיקי של החומר - חשיפה

אופן סידור חומר הלימוד בתוכנית הלימודים יוצר מצב בו התלמידים למדו מהמורה לביולוגיה על קיומם של אטומים ומולקולות, בליווי אמירה כללית שזה מה שבונה את החומרים, הרבה לפני שהמורה לפיזיקה מדבר על חלקיקים.
כל זה לא מפריע לתפיסה השגויה של התלמידים לגבי מבנה החומר להישאר איתנה.
את נושא החלקיקים אני מתחילה בחלוקה לתלמידים ציור ובו בקבוק קוני ריק. התלמידים מקבלים הוראה לצייר את האוויר הממלא את הבקבוק כפי שהיה נראה דרך "משקפי קסם", אילו יכלו להגדיל ולצבוע את האוויר. בשלב השני, התלמידים מוזמנים אל הלוח לצייר את תפיסתם לגבי מבנה האוויר.
רוב התלמידים מציירים את האוויר כחומר רציף (צובעים באחידות את כל הבקבוק) או מציירים גרסה כלשהי של עננים. עם קצת עידוד להבעת דעה שטרם הופיעה על הלוח, יגיע גם מי שיצייר סוג של עיגולים. אני משאירה על הלוח שני ציורים המייצגים את שתי הגישות ששלטו במדע במשך שנים  - עמדתם של אריסטו ואפלטון כי האוויר רציף ועמדתו של דמוקריטוס שהחומר בנוי חלקיקים בניהם רווחים.
מאחר ורוב התלמידים שמעו את שמותיהם של אריסטו ואפלטון בשלב כלשהו, עמדתם מתחזקת בתפיסת האוויר הרציף. אני מבקשת מתלמיד המייצג כל אחת מהגישות לנסות להגן על עמדתו תוך שאני מקשה בעיקר על המחזיק בגישת החלקיקים. בתום חלק זה אנו עורכים הצבעה בכיתה בה רוב התלמידים שוכנעו כי האוויר רציף. עד כה, התלמידים שהציעו את רעיון החלקיקים עשו זאת כי ראו תמונה בספר הלימוד או פוסטר מדעי איפשהו אך אין להם יכולת לנמק את צדקתם.
רק בשלב הזה, נכתבת כותרת השיעור על הלוח - "המבנה החלקיקי של החומר" והתלמידים מקבלים לראשונה תשובה ברורה ממני לגבי עמדת המדע הנוכחי בויכוח. המטרה בכל ההקדמה היא לעורר אצל התלמידים חשיבה עצמאית. תופעה שמעציבה אותי במיוחד אצל תלמידים נבונים היא הרצון שלהם שפשוט יגלו להם את התשובה מבלי שיצטרכו לחשוב. לכן לאורך הלימוד אני מעודדת אותם לדרוש ממני להוכיח להם חוקי מדע שונים. לא תמיד אפשר לעשות זאת במסגרת מעבדה של חט"ב אך בחומר הלימודי של כיתה ז' זה אפשרי כמעט בכל השלבים.
אני מציגה בפניהם את עיקרי הרעיון של המודל החלקיקי של החומר ואת ההבדלים בין מצבי הצבירה כפי שמסביר זאת המודל. לסיום התלמידים מקבלים דף עבודה ובו קיימת אנלוגיה בין שלושת מצבי הצבירה ובין ציבור אוהדי כדורגל. השחקנים המפוזרים על המגרש מייצגים את מצב הגז, התורים המבולגנים והצפופים בכניסה לאצטדיון מייצגים את הנוזל ואילו הקהל המסודר במושביו מייצג את המוצק. הדף צולם מזמן על ידי מורה אחרת מספר לימוד שאיני יודעת את שמו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה