יום שלישי, 22 בדצמבר 2015

איך מתחילים מחברת אינטראקטיבית

מחברת אינטראקטיבית (מ"א) מחייבת את התלמיד לקחת אחריות על ניהול המחברת האישית שלו. לצורך כך, תחילת המחברת מוקדשת להנחלת הסדר הרצוי ויצירת תחושת שייכות של המחברת לתלמיד.
השלב הראשון הוא יצירת דף שער. דף השער חייב לכלול את שם התלמיד, הכיתה אליה הוא שייך (למשל ז'3) ומקצוע הלימוד. כמו כן, כדי ליידד את המחברת, איור כלשהו הנוגע למקצוע הלימוד. אני אפשרתי לתלמידים לייצר דף שער משל עצמם, אך מי שרצה קיבל תבנית מוכנה:

כך, גם העצלנים בתלמידים לא יכלו להתנגד.

בדף השני של המחברת התלמידים התבקשו להדביק "כללי התנהגות במעבדה" וזאת אחרי שחתמו עליהם. המטרה כאן היתה להמנע ממצבי "לא אמרו לי". בכל מצב של ויקוח ניתן להפנות בקלות את התלמיד לחוקי המעבדה המופיעים במחברתו.

את הדף השלישי והרביעי ביקשתי להשאיר ריק לעת עתה. לאחר מספר שיעורים בדפים אלו הודבקו חוקי הגשת עבודות.

הדף החמישי והשישי עוצבו כתוכן עניינים.
בסוף כל שיעור, הדקות האחרונות מוקדשות למילוי חלק זה על ידי התלמידים. כפי שנובע מתוכן העניינים, התלמידים ממספרים את העמודים במחברת בדומה לספר. עבור כל שיעור נכתב התאריך בו התקיים, הנושא העיקרי בו עסק השיעור והעמודים במחברת בהם הוא נמצא. תוכן העניינים מאפשר לתלמידים לאתר בקלות תוכן במחברת ולזהות אצל חבר חומר שהחסירו ולהשלימו. רוב התלמידים התקשו במטלה זו - הקושי העיקרי הוא לזכור למלא את הטבלה ולכן הוקדש לכך סוף השיעור. הקושי המשני היה תיאור עיקר השיעור. מטלה זו למעשה מחייבת את התלמיד לחשוב על מה דיברנו ולהוציא מכך את נושא השיעור. אף כי לרוב השיעורים ניתנת כותרת ברורה על הלוח המסכמת מראש את הנושא עליו עומדים לדבר, הסתבר לי שזה אינו מובן מאליו עבור התלמידים. קשה במיוחד היה מצב בו המשכנו נושא משיעור קודם. האפשרות לכתוב "המשך" היתה בלתי נתפסת.

הדף השביעי משמש כשער קטן עבור הנושא הראשון בו עוסקים. בראשו נכתב הנושא ומתחתיו בונים בהדרגה, בסוף השיעור, רשימת מושגים שנלמדו במהלך הנושא.
הדף השמיני הוא כבר דף מחברת רגיל, כלומר דף רגיל של מ"א.

2 תגובות:

  1. אני רואה שמיהרתי להגיב לפוסט הקודם.. תודה על הפירוט. בהחלט עוזר.

    השבמחק
  2. אני רואה שמיהרתי להגיב לפוסט הקודם.. תודה על הפירוט. בהחלט עוזר.

    השבמחק